26.02.2017 17:23

Vysnívaná spálňa na snívanie

Harmónia – Ideálny priestor

 

Každý priestor by mal spĺňať základné podmienky pre konkrétny účel. V kuchyni potrebujeme linku dobre rozčlenenú na jednotlivé pracovné zóny a spálňa má byť miestom, kde dokonale zrelaxujeme. Kvalitného spánku sa však nedočkáme, ak v našej nočnej svätyni figurujú rušivé prvky. Čo by sme si pri zariaďovaní tejto miestnosti mali všímať?

  • Posteľ by mala byť asi o 15 cm dlhšia ako človek, ktorý na nej spáva, v prípade manželskej postele potrebuje každý partner priestor široký 80 cm. Posteľ by nemala byť umiestnená v blízkosti tepelných zdrojov a tesne pri stene alebo nábytku.
  • Dôležitý je aj matrac. Treba ho vyberať podľa hmotnosti spáča a ku kvalitným patria perové, latexové i penové. Dôležité je matrac každé 3 až 6 mesiacov prevrátiť, aby sa opotreboval rovnomerne. Hitom sú japonské matrace vyrobené z výhradne prírodných materiálov, ako je bavlna, kaučuk, kokosové vlákna, konope a bavlna, ktoré výborne absorbujú vlhkosť z tela počas celej noci. Najlepší je anatomický vankúš z pamäťovej peny, ktorý je výbornou prevenciou pred bolesťami chrbta a šije. Paplón prispôsobíme ročnému obdobiu, lepší je materiál, ktorý môžeme prať v pračke. Obliečky by mali tiež sať pot a treba voliť typy textílií, ktoré sa ľahšie udržiavajú.
  • V spálni by sme nemali umiestňovať elektroniku, či už televízor alebo počítač, a tiež iné zdroje svetelných kontroliek, ktoré ako umelé svetlo zvyknú pôsobiť aj v podvedomí rušivo. Keď už ich v spálni máme, treba ich na noc úplne vypnúť.
  • Prekážať môžu aj všetky predmety, ktoré sa pohybujú – rybičky v akváriu, visiace dekorácie, ktoré reagujú aj na vánok, ale aj hlučné hodiny.
  • Harmóniu v žiadnom prípade negarantujú krikľavé výrazné farby stien, priveľa pestrých dekorácií, množstvo nábytku, ktoré evokuje prostredie skladu a nie útulnej spálne, a tiež hromady neuloženého šatstva alebo rozhádzaných časopisov či kníh pri lôžku.
  • Bezpečne nepôsobí ani umiestnenie postele pod poličkami naplnenými ťažkými knihami alebo pod kryštálovým lustrom, ktorý by mohol na spiaceho človeka spadnúť.
  • Predpokladom pre dobrý spánok v ideálnej spálni je aj dobrý vzduch. V prvom rade by jeho teplota nemala presahovať 20°C a vlhkosť zase prekročiť 60-percentnú hranicu. Bezproblémové dýchanie zabezpečí pravidelné vetranie, obzvlášť na večernom si treba dať záležať. Vetračka nie je riešenie, perfektná výmena vzduchu sa dosiahne len pri dokorán otvorenom okne. Na jar a v jeseni potrebujeme asi 20 minút, v zime stačí 5 minút, v lete môžeme nechať okno otvorené celú noc.  
  • Vyššiu kvalitu vzduchu sprostredkujú aj čističky vzduchu s filtrami, ktoré dokážu zachytiť alergény, prach, smog, mikróby, cigaretový dym, pachy i plesne. Sú preto dôležité najmä pre alergikov.
  • Možno niekto k dobrému snívaniu potrebuje aj obľúbenú vôňu. Treba byť však obozretný pri používaní umelých osviežovačov vzduchu v spálni, ktoré môžu spôsobiť bolesti hlavy. Platí to aj pre vonné tyčinky alebo aromatické sviečky, ktoré sú zdrojom silnej až agresívnej vône. Často postačí položiť si na nočný stolík tanierik s nasypanou mätou, so šupkami z mandarínky alebo s pár kolieskami citrónu. A na hlboký spánok a snívanie je výborná levanduľa, konvalinky a jazmín.

Poznámka:

Podstatné je vytvoriť prostredie úplnej tmy v spálni. Aj svetlo z pouličnej lampy môže narušiť cyklus tvorby dôležitého hormónu melatonínu, ktorý počas spánku pomáha obnovovať bunky a regenerovať telo. Výsledkom môže byť nespavosť, chronická únava a neskôr aj psychické problémy. Spálňu preto treba zabezpečiť kvalitnými roletami alebo žalúziami.

 

redakcia Doma a Rada, FOTO: www.goodfon.ru

 

—————

Späť


Diskusia k článku

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok


Kontakt

magazín Doma a Rada


 

WEB pre celú rodinu


přesný čas
Meniny na web