09.10.2014 18:03

Pre stráviteľné trávenie

Zdravie a krása – Relax a pohyb

 

Za chyby sa platí. Aj za zlý štýl stravovania a nedostatok pohybu – konkrétne zlým trávením. Mať odolnú psychiku, pevné kosti, výbornú pulzovú frekvenciu a zdravé pľúca je síce fajn. Ale, ak nás trápi bolesť v žalúdku, krútenie v črevách a celková nepohoda pre komplex každodenných tráviacich ťažkostí, aj optimizmus nás opustí. A možno postačí viac chodiť a dávať pozor na výber potravín.

 

Podľa odborníkov asi 15 percent európskej populácie trpí problémami, poruchami a chorobami tráviaceho traktu. Je to aj dôsledok zlej životosprávy. Čo všetko nás ničí?

  • nadmerná konzumácia alkoholu, ktorý síce zrýchľuje pohyb čriev, ale aj ničí črevnú mikroflóru, problémom je aj pitie kávy a sladených nápojov
  • preferovanie tučného mäsa a údenín a slaných výrobkov
  • sedavé zamestnanie i pasívne koníčky vo voľnom čase (televízia, počítačové hry), absencia športových aktivít a primerané používanie dopravných prostriedkov vrátane vlastného auta

 

Skúsme vyjsť z kola von

Je to nekonečný rad udalostí, ktorými si len zhoršujeme situáciu. Podceňujeme riziká, nepočúvame lekárov, ignorujeme informácie o vážnych ochoreniach. A pritom neraz stačí tak málo. Zrevidovať svoj štýl života a keď už nie stopercentne zmeniť, aspoň správne nasmerovať. Ubrať zo zlozvykov v stravovaní a obľúbiť si aj mliečne výrobky s probiotikami, neodmietať jablko či zeleninový šalát a hlavne sa hýbať. Pretože práve pohybom sa činnosť čriev viditeľne zlepší. Nemusia to byť hneď veľké športové výkony, hoci jazda na bicykli alebo rodinný turnaj v pingpongu cez víkend sa cení. Môžeme začať aj v malom. Prejsť pešo do vzdialenejšieho obchodu na sídlisku a nečakať na zastávke MHD na autobus alebo ignorovať výťah a vyšliapať si tretie poschodie pekne po svojich. A keď prídu prvé výsledky a po mesiaci zrazu niekoľko poschodí zvládneme aj bez zadychčania a dokonca sa zlepší aj problematické zažívanie, možno sa dopracujeme k vyšším métam. Napríklad k zásade urobiť denne 10-tisíc krokov, čo predstavuje asi 5 kilometrov. Takáto záťaž pre nohy a celé telo vrátane tráviaceho systému je optimálnou pre udržanie aj tráviaceho systému v dobrej kondícii. Odmena príde vzápätí – zbavíme sa dlhodobého stresu zo zlého trávenia, zlepší sa nám duševná pohoda, získame pocit fyzického komfortu, čo sa prejaví v lepšej koncentrácii i v kreativite v práci a v dostatku energie v súkromnom živote vrátane sexuálnej sféry.

 

Čo je IBS?

Najčastejšou príčinou opakujúcich sa črevných problémov je syndróm dráždivého čreva (IBS). Je to chronické ochorenie tráviaceho traktu s typickými symptómami – bolesťami brucha, pocitom nafúknutosti, striedaním zápchy a hnačky, prípadne výskytom hlienu v stolici. Riešenie je v zmene stravovacích návykov. Pacient s IBS sa nesmie prejedať, jesť mastné jedlá, potraviny spôsobujúce plynatosť či tie s obsahom sorbitolu a fruktózy a škodia mu kofeínové i kolové nápoje a alkohol. Naopak by mal piť dostatok tekutín, konzumovať probiotické výrobky a hľadať možnosti, ako odbúrať stres.

 

redakcia Doma a Rada, FOTO: www.morguefile.com

 

—————

Späť


Diskusia k článku

Dátum: 02.12.2014

Vložil: Veronika

Titulok: Trávenie

Ako niekedy sa to dá vážne super truper ustrážiť, ale niekedy jednoducho mi príde, že svoj život nestíham. Som rada, že si sadnem a dám si kávu/večeru/vínko s priateľom. Niekedy mám pocit, že moje dni sú nenaplnené a ja stále musím len žiť v strese. Stres mi nepomáha, mala som aj tráviace problémy. Nič príjemné :( Začala som si poctivo zapisovať čo jem a kedy to jem. Pomaličky sa to snažím regulovať, obmieňať a žiť plnohodnotnejšie a lepšie. Začala som sa aspoň v rámci možností presúvať pešo. Skúsila som na trávenie probiotiká v umelej forme (biopron premium), pretože od mala neznášam bryndzu ani kyslé mlieko. Keď som chcela skúsiť domácky urobený jogurt, tak som to jednoducho pokašľala a ešte som si prispela k horšiemu stavu. Takže teraz už kupujem častejšie zeleninu a ovocie, predsa len idú Vianoce, tak nájdem aj pekné mandarinky a pomaranče :)

Odpovedať

—————

Dátum: 15.02.2015

Vložil: Betka23

Titulok: Re:Trávenie

Ahoj Veronika, vitaj v klube. Novú prácu som si našla pre 5 mesiacmi. Hoci to nie je náročná práca, sedieť 8 hodín na prdeli je dosť! Keďže som nastúpila v zimnom období, nedalo sa už ísť ani na korčule :( Behanie nie je 3x môj obľúbený šport, pretože neviem poriadne dýchať. Keď si chcem zacvičiť, je tu snúbenec, ktorý ma práve v tej chvíľke potrebuje. Stres, premenlivé počasie a nedostatok vitamínov sa podpísali na mojom zdraví a ja som vyše týždňa ležala v posteli. Tak si vieš predstaviť tie haldy riadu, prachu a bielizne čo sa nahromadili. Ja som si na rozdiel od teba probiotiká (taktiež biopron premium 9) na odporúčanie lekárky, ktorá povedala, že si veľmi vhodné počas choroby v kombinácii s antibiotikami a že udržujú črevnú mikroflóru v pohode. Na moje šťastie som sa po týždni a 2 dňoch z toho dostala. Neviem si totiž predstaviť, že by som ležala dlhšie :(

Odpovedať

—————

Dátum: 11.08.2015

Vložil: Dominika

Titulok: Trávenie a stres

V dnešnej dobe si dovoliť relax? To by musel fakt nejaký flegmatik byť a aj tí si myslím, že majú stresu tiež. Ja keď mám zlý deň, tak sa snažím zacvičiť si, nech sa vyplavia hormóny šťastia, ale mám po ruke aj na trávenie biopron forte, lebo už sa mi stalo za pár mesiacov, že jednoducho mám také kadejaké trávenie. Biopron forte je jedna z vecí, ktoré mi pomáhajú k úspešnému a dobrému tráveniu + ešte teda dostatok pitnej vody, lebo potom je človek aj dehydratovaný a bolí ho hlava, čo v dnešných horúcich dňoch je dosť zlé.

Odpovedať

—————

Pridať nový príspevok


Kontakt

magazín Doma a Rada


 

WEB pre celú rodinu


přesný čas
Meniny na web