22.04.2017 09:04

Menopauza si vyžaduje zmenu jedálnička

Varenie – Správna výživa

 

Obdobie klimaktéria, ktoré môže nastať už po 45-e, je pre ženy jedným zo životných období naplnených zmenou. Aj keď sa každá snaží predĺžiť si kondíciu a mladistvý vzhľad, príroda sa oklamať nedá. Stratou estrogénov pre zníženú funkciu vaječníkov sa žena po etapách puberty a tehotenstiev ocitne v ďalšej fáze hormonálnych zmien.

V organizme naštartujú viaceré procesy, ktoré by mohli mať aj nepríjemné zdravotné následky pre ženu v menopauze. Či už je to vysoký krvný tlak, zhoršovanie stavu cievneho systému, zvýšené riziko mozgovej príhody alebo srdcového infarktu i rednutie kostí a tým riziko vážnych zlomenín. Nepríjemné sú tiež typické vonkajšie symptómy – nadmerné potenie, hlavne v noci, búšenie srdca, únava, podráždenosť, možné depresie, zhoršovanie pamäťových schopností a ťažkosti s koncentráciou. Zmierniť podobné prejavy, ktoré znižujú kvalitu každodenného života, môže aj vhodne zvolená strava a konzumácia potravín s obsahom fytoestrogénov. Čo všetko si treba častejšie klásť na tanier?

 

  • sóju a sójové produkty ako bohaté zdroje fytoestrogénov, ktorými sú však aj ovsené vločky, jačmeň, nelúpaná ryža, zelená fazuľka, zeler a avokádo, ktoré navyše bráni našej pleti starnúť
  • celozrnné výrobky pre obsah vlákniny
  • mliečne výrobky a strukoviny pre prítomnosť minerálnych látok
  • ovocie a zeleninu pre pravidelný prísun vitamínov, odporúčajú sa hlavne rajčiaky, karfiol, brokolica, kapusta, červená repa, zemiaky, listová i koreňová zelenina, cesnak, cibuľa, čučoriedky, černice, hrozno, banány a červený melón, z ktorého treba okrem dužiny jesť aj jadierka
  • rastlinné tuky namiesto živočíšnych
  • hydinové mäso namiesto bravčového
  • tučné morské ryby s vysokým obsahom poly nenasýtených mastných kyselín 

Naopak vyhýbať sa treba mastným druhom mäsa s vysokým obsahom tuku a vyprážaným jedlám všeobecne, údeninám, omáčkam, koreneným jedlá, nadmernému soleniu, zapraženým polievkam, pekárenským výrobkom z bielej múky, konzervovaným výrobkom, sladeným sýteným nápojom, kofeínu a alkoholu. Zákusky, koláče a sladkosti sa bez veľkej ujmy na gurmánskom zážitku dajú dobre nahradiť ovocnými šalátmi, sušeným ovocím, orechmi a semienkami.

 

Poznámka:

Treba skúsiť vypiť dva poháre sójového mlieka denne. Opodstatnenosť zaradenia sóje a sójových produktov do stravovacích zvykov dokazuje štatistika. Najdlhšie žijú a zároveň najmiernejšie symptómy klimaktéria majú Japonky, ktoré sa stravujú veľmi striedmo a konzumujú sójové jedlá po celý život. Možno i charakter stravy im pomáha udržiavať si štíhlu líniu aj vo vyššom veku. Pretože klesanie tvorby estrogénov prináša aj zvýšené riziko priberania, kilogramy sa zrelým ženám lepia na boky a pás rýchlejšie ako v mladosti.

 

redakcia Doma a Rada, FOTO: www.morguefile.com

—————

Späť


Diskusia k článku

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok


Kontakt

magazín Doma a Rada


 

WEB pre celú rodinu