18.10.2014 09:37

Bojujeme s príznakmi menopauzy

Zdravie a krása – K vitalite a zdraviu

 

Menopauza nie je pre ženu len istým časovým úsekom, fázou života, ktorú charakterizuje redukcia jej hormonálnej výbavy. Je to hlavne obdobie veľkých zmien, ktoré nepotešia. Hormóny vedia s organizmom ženy poriadne zalomcovať. Či už v puberte, počas tehotenstva alebo okolo päťdesiatky, keď začínajú vaječníky štrajkovať a produkcia estrogénov prudko klesá.

Ženu táto situácia núti akceptovať v každodennom živote ťažkosti, ktoré sú reakciou organizmu na znižovanie hladiny hormónov krvi. K typickým patria návaly horúčavy a nadmerné potenie počas spánku, strata pevnosti pokožky a zvýšená tvorba vrások, ale i ťažkosti s močením a s intímnym životom. Našťastie v tom nezostáva sama. Pomôcť môže gynekológ, ktorý naordinuje hormonálnu liečbu, ale prirodzenejšiu cestu predstavujú prípravky z lekárne, v ktorých nechýbajú fytoestrogény, či už sója, šalvia lekárska, vitex jahňací, ploštivník strapcovitý alebo iné bylinky. A existujú aj triky, ako eliminovať nepríjemné príznaky menopauzy. Sú to odskúšané opatrenia, ktoré treba zakomponovať do štýlu života. Čo môže žena v menopauze pre seba a svoju pohodu urobiť?

 

Návaly horúčavy

  • vylúčiť syntetické tkaniny a modely s vysokým golierom či obtiahnutými dlhými rukávmi zo šatníka
  • sledovať situácie, ktoré podobné stavy urýchľujú, a potom sa im vyhýbať
  • nájsť vhodný spôsob schladenia (ručný ventilátor, osprchovanie alebo minimálne opláchnutie tváre a zápästí studenou vodou, chladené gélové vrecúško na zátylku, termoska s ľadovou vodou v prírode, osvieženie chladeným nápojom)
  • prestať fajčiť

 

Nočné potenie

  • neprekurovať spálňu, spať radšej pri otvorenom okne
  • obliekať si pohodlné nočnú košeľu z bavlny, zásadne nie zo syntetických vlákien
  • nechávať si po ruke náhradnú oblečenie na prezlečenie, v spotenom sa dá rýchlo prechladnúť
  • na nočný stolík si položiť misku s vodou a špongiou na osvieženie

Urogenitálne ťažkosti

  • dodržiavať správny pitný režim
  • zvlhčovať suchú sliznicu pošvy lubrikačným gélom, ktorým sa zároveň zabráni infekciám
  • nosiť nedráždivú bavlnenú spodnú bielizeň
  • nekúpať sa v parfumovaných prísadách do kúpeľa

 

Rýchlejšie pribúdanie vrások

  • nepoužívať mydlo, ale iba kvalitné čistiace mlieko na pleť
  • pleť pravidelne hydratovať krémom pre starnúcu pokožku
  • netráviť veľa času na silnom slnku a natierať sa viac prípravkami na ochranu proti žiareniu ako predtým

Poznámka:

Niektoré problémy, najmä nočné potenie a návaly zhoršujú kvalitu spánku. Výsledkom býva chronická únava a podráždenosť. Okrem zmiernenia nočného potenia je dobré inšpirovať sa ďalšími dobrými radami. Pomáha dlhšia večerná prechádzka alebo domáci telocvik hodinu pred odchodom do spálne a pohár teplého mlieka tesne pred spánkom.

 

redakcia Doma a Rada, FOTO: www.freedigitalphotos.net

—————

Späť


Diskusia k článku

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok


Kontakt

magazín Doma a Rada


 

WEB pre celú rodinu