17.11.2016 19:37

Aróma cesnaku

Varenie – Potraviny

 

Cesnak je výraznou pochutinou pri príprave rôznych jedál, ale aj potravinou, ktorá dodá organizmu množstvo dôležitých látok. V každom prípade by sme si mali strúčiky v jarných mesiacoch lúpať častejšie, pretože nám tento aromatický druh zeleniny garantuje posilňovanie imunity.

 

Pôvod:

Táto ľaliovitá rastlina pochádza pravdepodobne zo strednej a východnej Ázie. Cesnak si cenili už starí Babylončania, Gréci a Rimania, ale v kuchyni ho už tisícročia používali aj Číňania a Indovia. Darí sa mu v oblastiach so suchým a slnečným podnebím, preto k najväčším producentom tejto zeleniny, ktorá sa využíva skôr ako pochutina, patrí Čína, India, Thajsko, Kórea, Egypt, Španielsko a Turecko.

 

Prínos pre zdravie:

O jeho liečivých účinkoch vedeli už v staroveku, liečili si ním kožné infekcie. Stredovek ho považoval za jeden z najbežnejších liečivých prostriedkov. Cesnak si vie skutočne poradiť s vírusmi i baktériami, je dobré ho preto zaradiť do jedálnička počas chrípky, nachladnutia i zápale žalúdka a tenkého čreva. Zároveň je aj dobrou prevenciou všetkých týchto ťažkostí, rovnako rakoviny. Cesnak tiež podporuje krvný obeh a znižuje tvorbu zrazenín a tým infarktu, a pomáha znižovať hladinu cukru v krvi i krvný tlak. Odporúča sa konzumovať 2 až 3 strúčiky cesnaku denne, ktoré pomáhajú nášmu organizmu bojovať proti starnutiu.

 

Skladovanie:

Cesnak dostaneme kúpiť po celý rok. Čerstvý býva na začiatku leta, potom sa mierne usušený predáva na kilá alebo zapletený v dlhých vrkočoch či vencoch. Zelený klíček v strede je znakom staršieho cesnaku, ktorý obsahuje už menej účinných látok. Pretriedený zdravý cesnak ukladáme v komore alebo v inej tmavej a chladnejšej miestnosti. Môžeme ho dať aj do chladničky.

 

Využitie v kuchyni:

Najlepšie jeho konzumovať tepelne neupravený, nevýhodou je však intenzívna chuť, ktorú spôsobujú éterické oleje. Potlačiť sa dá požutím petržlenovej vňate alebo zrnka kávy či vypitím deci mlieka. Pri varení sa aróma stlmí, ale cesnak stráca aj mnohé cenné látky. Môžeme ho jesť surový ako súčasť nátierok, zálievok na šaláty alebo barbecue omáčok na grilované pochúťky, no hojne sa používa aj pri tepelnej úprave jedál. Či už polievok, omáčok alebo mäsových a rybacích receptoch. Charakteristickú chuť dodáva strukovinovým polievkam i prívarkom a mletému mäsu.

 

redakcia Doma a Rada, FOTO: www.publicdomainpictures.net

—————

Späť


Diskusia k článku

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok


Kontakt

magazín Doma a Rada


 

WEB pre celú rodinu


přesný čas